Fleshanger  thumbnail

Fleshanger

Published en
10 min read


Daarna was hij van 1972 tot 1993 als docent in de geschiedenis van het gereformeerd protestantisme verbonden aan de theologische faculteit van de Universiteit Utrecht. Tevens was hij bijzonder hoogleraar vanwege de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk. Vele wetenschappelijke studies dragen zijn naam (steen tegen overgewicht). In 2001 publiceerde hij Bijbels en daarom gereformeerd

Het leven van prof. C. Graafland was te typeren als een gedurig optrekken met de Bijbel. De waarheid van het Woord van God stond nooit ter discussie, maar was evenmin zo dominant aanwezig dat geen vragen werden toegelaten. Waar de jaren verstreken, kreeg hij meer zicht op de aardse, concrete werkelijkheid van de Bijbel.

‘De Bijbel nam in mijn ouderlijk huis vooral zijn plaats in aan tafel - poster a2 formaat. Als kinderen moesten wij altijd lezen uit een bijbel met gotische druk. Mijn moeder had er de bedoeling mee dat we die druk zouden kunnen lezen met het oog op de zogenoemde ‘oude schrijvers’, geschriften van predikanten uit de zeventiende en achttiende eeuw, die voornamelijk in gotische druk verschenen

Wij moesten vooral de piëtistische boodschap van de Bijbel leren kennen, waarbij het ging om de persoonlijke verhouding tot God. Mijn moeder zelf was daar het levende voorbeeld van. Ik herinner me dat, toen zij tot bewust geloof gekomen was, thuis gezelschappen van medegelovigen werden gehouden. Daar werd wel gezongen en gebeden maar niet uit de Bijbel gelezen.

In de preken die we zondags hoorden, was dit net zo. Als gezin behoorden we tot de Christelijke Gereformeerde Kerken en kerkten we veel bij de bekende tijdredenaar prof. G. wat is seleniet. Wisse. Ik kan me preken herinneren, waarin hij de teksten uit het Oude Testament ‘bevindelijk’ uitlegde. Pas later ontdekte ik dat de betreffende schriftgedeelten in een concrete aards-politieke context stonden

Lapis Lazuli Sieraden

Het aardse en het geestelijke bleken in de Bijbel een eenheid te zijn.’ ‘Ik was zestien jaar toen ik tot bekering kwam. Een preek over 1 Thessalonicensen 1 – de woorden “dat gij bekeerd zijt van de afgoden om de levende God te dienen” – raakte mij. Zo werd een bijbelwoord voertuig van de Geest.

In mijn leven zijn het voortdurend woorden van de Bijbel geweest die me de werkelijkheid van het geloof hebben doen zien. sterrenbeeld 8 april. Ik heb de Heere Jezus persoonlijk leren kennen door het door God zelf gesproken woord “Deze is mijn geliefde Zoon, hoort Hem” (Mattheüs 17:5 – Statenvertaling, red). Een stroom van liefde, waarin Jezus zelf meekwam, vervulde mijn hart

Ik zou niet goed weten hoe ik dat moet doen. Wel spoor ik mensen aan de Bijbel te gaan lézen. Ik raad hun dan aan met het Nieuwe Testament te beginnen. Want daarin gaat het over Jezus, de Zoon van God, die in onze wereld is binnengekomen - chalcedoon hanger. Deze boodschap van de Bijbel is echt uniek

Ik geloof dat we daarmee niet veel verder komen. Nee, laten we er zelf ervaringen bij opdoen. Een raadslid van de ChristenUnie hier in Gouda – waardevolle man, zit altijd voor me in de kerk – bestempelde een toneelstuk over Adam, Eva en de zondeval onlangs als godslasterlijk en maakte bezwaar tegen het toekennen van subsidie.

Maar later trof mij een krantenartikel van iemand van GroenLinks, die schreef: “Jij denkt dat die bijbel alleen van jou is. yogi tea women's energy. Waarom mogen wij hem niet lezen zoals wij denken dat het moet?” Die opmerking was voor mij een eye-opener: de Bijbel is niet meer beschut binnen de veilige muren van de kerk en van het orthodoxe schriftgeloof

Fluorapatiet



Ieder kan ermee doen wat hij wil.’ ‘Moeten we nu proberen daar wat tegen te doen? Nee, laat maar gaan! Ik heb zoveel fiducie in de Bijbel als Woord van God: ik denk dat dit boek toch zijn werk zal doen, ook in kaders waarbinnen het misschien wel erg verminkt wordt.

Ik heb het idee dat op deze manier de Bijbel ook nu mensen iets te zeggen heeft wat we nergens anders kunnen vinden (huid verjongen).’ ‘Als je de Bijbel op een rationele manier gaat verdedigen, kan die houding trouwens met het grootste gemak omslaan in het negatieve. Iets daarvan vinden we terug in de Gereformeerde Kerken, waarin het orthodox verdedigen van de Bijbel bij sommigen is omgeslagen in een bijbelkritiek die weinig van de Bijbel overlaat

Mij werd toen ook duidelijk dat zo’n rationele opstelling, hoe wetenschappelijk zij zich ook aandient, geen mogelijkheid biedt om het gesprek over de Bijbel in onze postmoderne cultuur te voeren.’ ‘Mijn piëtistische opvoeding met de Bijbel betekende dus een lezen vanuit een bevindelijk Vorverständnis. In mijn eerste gemeente, Ameide, heb ik de reeds genoemde omslag ervaren.

Ik zag dat deze profetie met het lijfelijke volk van Israël te maken had - levensspiraal betekenis. Voor mij was dat het begin van de ontdekking dat het in de Bijbel niet alleen over onze ziel en zaligheid gaat, maar ook over het aardse, het politieke heil in heden en toekomst. Dat inzicht is steeds sterker geworden

Japanse Boeddha

Lees wat koning David dichtte over de vernietiging van zijn vijanden. Dat waren echte vijanden, politieke vijanden.’ ‘Weer later kreeg ik ook zicht op bijbelgedeelten die ik vroeger oversloeg of waarmee ik nauwelijks raad wist, zoals die verschrikkelijke verhalen uit het boek Richteren (in de NBV Rechters, red). Ik ontdekte dat ook deze hoofdstukken Gods openbaring zijn.

Dat heeft voor mij zijn hoogtepunt – of dieptepunt – gehad in het feit dat het Woord vlees is geworden, in Jezus, en onder ons heeft gewoond. Kohlbrugge zei dat we het Woord nooit te diep in het vlees kunnen trekken. Dat heb ik tot in het uiterste proberen te doordenken.



Dagelijks leef ik daaruit als uit een onuitputtelijke bron.’ ‘Dit is voor mij ook de hermeneutische sleutel geworden om de Bijbel te verstaan. Ja, ik geloof dat het Woord tot op de letter is geïnspireerd (groene amethist werking). Voor mij betekent dat dit Woord Góds Woord is, zoals Hij het ons heeft willen geven

Daarin vind ik niet alleen de sleutel tot mijn verstaan van de Bijbel, maar daarin ligt ook mijn geloof verklaard. Het Woord was bij God en is God. Dat Woord is vlees geworden. Zo is Gods Woord tegelijk mensenwoord. In die zin is de Bijbel voor mij Gods onfeilbaar Woord.

De Bijbel is niets menselijks vreemd (verliefde dieren). Alleen de zondigheid is hiervan uitgezonderd, maar verder niets. Als de Hebreeënbrief schrijft dat de onwetendheid zelfs voor Jezus niet is uitgezonderd, zodat Hij met vrees en beven zijn lijden tegemoet ging, mogen we dit ook van de Bijbel zeggen. Maar nogmaals: wel uitgezonderd het zondigen

Verpakkingsdoosje

Ik vind mijn tekst voor de preek van zondag vaak als we aan tafel uit de Bijbel lezen. Dan springt er zomaar een woord uit, waarover ik verder ga nadenken. Meestal loopt het dan daarop uit dat ik een aantal preken over het gehele hoofdstuk houd (maansteen oorbellen zilver). Ik kom er dan gaandeweg dieper in

Ik ervaar dat als leiding van de Geest. Het wordt steeds meer een kwestie van opdiepen. En dan gaat het niet alleen om gedachten, maar om een werkelijkheid. Woorden worden werkelijkheid. Ze gebeuren!’ ‘Enige tijd ben ik door de historisch-kritische wetenschap gehinderd in mijn overdenken van een bijbelgedeelte en was ze een belemmering voor mijn geloof.

God heeft zijn Woord niet alleen in mensenhanden gelégd, maar in mensenhanden gebeurt dat Woord ook (aquamarijn werking). Allerlei redactionele vragen, bijvoorbeeld, die de tekst oproept, mogen hun plek krijgen in de overtuiging dat God het zo gewild heeft zoals het beschreven is. Ik aanvaard de bijbelwetenschap, maar zonder de grensoverschrijdingen en speculaties die daarin onophoudelijk gemaakt worden

Hoe vaak staat er niet: “Alzo zegt de Heere”. Dat kun je niet verifiëren vanuit een wetenschapsbegrip. Voor mijn schriftgeloof is dit juist de diepste werkelijkheid.’ De door mij zeer gewaardeerde heeft mij de ogen geopend voor het enorme belang van samenhang tussen leer en leven. Hij geeft werkelijk zicht op de levende leer met betrekking tot de levende Heer.

Fadenkwarts

Guardini schreef over Christus en over de heiligen, over literatuur, over grote denkers, over liturgie en gebed, over mens en wereld, over pedagogie, over christelijk bestaan, over cultuurhistorie en over vele Bijbelfragmenten. unakiet. Zou men zijn theologisch denken onder een noemer willen brengen, dan zou dat zoiets kunnen zijn als ‘christelijk bestaan’



Al in de liturgie trachtte Guardini dit levend-concrete karakter van God aanwezig te stellen. Het centrale thema van Guardini’s Godsleer is Jezus Christus. Hij ziet Hem als de middelaar tussen God en de mens (hessoniet). In Christus ervaart de mens hoe God is. Enerzijds is Christus God, en Guardini beklemtoont dit sterk tegen de liberale theologie van de protestanten en het modernisme in

Guardini’s theologie vertrekt uit het concrete leven. Hij wil de wereld, de waarheidservaring als uitgangspunt nemen. Elke theologische verhandeling is voor hem resultaat van een affectief proces. Biddend theologiserend maakt hijzelf een worsteling met de materie, en door deze worsteling komt hij tot een inzicht, tot een standpunt. Theologie raakt heel zijn wezen.

Zowel zijn kenleer als zijn theologie zijn doordrongen van het besef dat het geloof een overgave is aan God, en in deze zin ten diepste toe een sprong, die niet rationeel verhelderd kan worden. Overgave is het sleutelwoord. Zijn theologie is veel meer spiritualiteit dan exacte theologie. Weten, handelen en bidden, gaan voor hem samen.

Gedurende heel zijn theologische werk worstelt Guardini voortdurend met de vraag hoe de christen zich moet gedragen in een dergelijke wereld (markasiet). Hij vraagt zich af hoe het christelijke bestaan in de diepe zin van het woord zich verhoudt tot een wereld die steeds minder God centraal stelt, en steeds meer de wereld en de mens

Lemurisch Bergkristal

Guardini is een denker die vanuit een theologisch perspectief de moderne wereld beschouwt, om van daaruit de christen op te roepen deze wereld Godwaardig te houden en daardoor tevens menswaardig. Deze veelomvattende taak ziet hij zonder meer als zijn theologische roeping. Een radio-interview Evert ten Ham heeft op 30 juni 2009 in zijn programma ‘Koffie’ bij de zender ‘Groot Nieuws Radio’ een interview met mij gehouden waarin pastorale, muzikale en theologische uitingen van mijn bezig zijn voor het voetlicht komen.

Een asterix geeft aan dat de inhoud van het boek naast de theorie ook aandacht geeft aan de concrete praktijk van de geloofsbeleving en daarvoor richtlijnen geeft .Met de aanduiding van twee asterixen geef ik aan dat ik dit boek van harte aanbeveel om te lezen en te verwerken. Aalders, C (0216 nummer)., Spiritualiteit

’s-Gravenhage 1980 Berg, R. van den, Op de grens van religie en geloof. Over ervaring en openbaring in deze tijd. Zoetermeer 1997 ** Bette, J.C. kooihanger., In grote lijnen. Over christelijk belijden en beleven. Veenendaal 2006 Bette, J.C., De boog in de wolken. Gelovig leven met de getrouwe God. Veenendaal 2006 Bonhoeffer, Dietrich, Bidden met de Psalmen

Zoetermeer 1999 Bonhoeffer, Dietrich, Navolging. Kampen 2001 Bonhoeffer, Dietrich, Verborgen omgang. Gemeenschapsleven en Gebedenboek van de Bijbel. Baarn 2003 Gijsbert van den Brink, Een publieke zaak. Theologie tussen geloof en wetenschap. Zoetermeer 2004 Brink, G. van den, J.C. Bette en A.W. Zwiep (red.), Studiebijbel Nieuwe Testament. Veenendaal 1986-2003Dekker, W. en P.J.

Trommelstenen

Zoetermeer 2000 Douma, Jos, Leven in verbondenheid. De kracht van het kennen van Christus. Kampen 2006 Douma, Jos, Veni Creator Spiritus. robijn logo. De meditatie en het preekproces. Kampen 2008 Douma, Jos, (trilogie) Jezus ontdekken; Jezus uitstralen; Jezus aanbidden. Kampen 2007(5); 2005; 2008 * Douma, Jos, De ontmoeting. 12 uren met Jezus

Kampen (okt.) 2009 * Douma, Jos, Als uw woorden opengaan. Mediterend Bijbellezen. Kampen (dec.) 2009 * Edwards, J., Geen geloof zonder gevoel. Over de ervaring waarop het aankomt. Zoetermeer 1999 * Geest, Paul van en Monic Slingerland, Zeven vragen aan Augustinus. Augustijnse spiritualiteit voor het dagelijkse leven. Kampen 2008 ** Graafland, C., Gereformeerden op zoek naar God.

Kampen 1990 Graafland, C., Uitdagend gereformeerd. Reacties op prof. facet geslepen edelstenen. dr. C. Graafland. Zoetermeer 1993 Graafland, C., Verantwoord gereformeerd. Een voortgezet gesprek. Zoetermeer 1995 Graafland, C., Bijbels en daarom gereformeerd. Zoetermeer 2001 Graafland, C., Nalezing. Acht preken. Zoetermeer 2003 Hoek, J., De Geest, het kruis en de gaven. Een ontmoeting tussen gereformeerd en charismatisch

Navigation

Home

Latest Posts

Fleshanger

Published Jul 11, 25
10 min read

Stilbiet

Published Jul 06, 25
3 min read

Beschermengel Geboortedatum

Published Jul 05, 25
7 min read